Yangzi Rivercruise

15 juli 2013 - Yichang, China

Het lijkt alweer lang geleden dat ik op de taxi zat te wachten in de hostel in Chengdu, Om 8 uur zou ik opgepikt worden om naar het station gebracht te worden maar geen taxi te bekennen.Kwart over acht nog niets. Hostel snel een andere taxi geregeld en ik kon op weg naar Chongqiing.
Hier stond iemand me op te wachten met een bord met grote letters Antonia Hupkes erop.Gelukkig maar dat ik opgehaald werd want Chongqing is een erg grote stad. Zo groot had ik niet verwacht. Ik werd naar het bureau van de cruise gebracht en hier wachtte weer iemand me netjes op om me naar het cruiseschip te begeleiden. Eerst Hotpot gegeten in een klein zaakje. Ze vonden het prachtig dat ik de hete hotpot lustte. Ze wilden dat ik de Hotpot on Nederland populair ging maken.

Het cruiseschip was een mooi schip.Vijf verdiepingen met verschillende zalen. Er kunnen in totaal 320 man op. De slaapruimte was riant met een heerlijke douche. Ik deelde mijn kamer met een Chinese vrouw. Zij kon geen Engels maar we konden elkaar aardig dingen duidelijk maken. De laatste dag had ik de kamer voor mijzelf want zij had een 3 daagse cruise geboekt.
Op het schip was het heerlijk. Op het dek kon je de rivier het mooist zien maar op het balkon van mijn eigen kamer was het ook mooi.
Ik was samen met een groep die een China tour maken de enige "Engelstaligen" . Niet Chineessprekend is beter.
Met deze groep ging ik mee op de uitstapjes aan wal met een Engelse talige gids. Er waren 3 uitstapjes : naar Ghost city, lLittle three gorges en de "Three Gorges " dam project.
Eten was goed verzorgd. Als het eten gereed was werd dit omgeroepen. De Chinezen zijn er dan meteen bij. Als het even kan dringen ze zich met hun ellebogen naar voren. Dit gedrag zie je overal. Ze zijn blijkbaar bang als laatste te zijn.

Het uitzicht op de boot was erg mooi. Ik hoop het een beetje vastgelegd te hebben op foto en video. De huizen aan de rivier moesten een aantal jaren geleden allemaal wit geschilderd worden van de regering. De mensen kregen de witte verf. Dit om de rivierkust mooier te maken voor de toeristen. Het was geen moeten maar ze werden wel vriendelijk verzocht vertelde de gids.
Zaterdagnacht gingen we door de dam . Het schip gaat in 5 etappes naar beneden . Als ik het goed heb 30 meter per keer. Dit is 1 van de grootste dammen van de wereld. Zondag zijn we dit gaan bekijken.

Op het schip ook nog Mahjong gespeeld. Ik had de regels aardig door. Het is een leuk spel. Alleen de Chinese tekens zijn lastig snel te zien door mij. De Chinezen doen dit heel snel. Maar als ik de chinesen mag geloven deed ik het nog
niet zo slecht.

Ook was er Chinese entertainment . Modeshow met verschillende Chinese kledij. Chinese dansen.
De eerste avond mocht iedereen het glas heffen met de kapitein. Hier werden dan foto' s van gemaakt. Zoals ik al eerder vertelde, de Chinezen zijn dol op foto.' s. Ze maken ook graag foto' s vsn zichzelf. In allerlei verschillende poses met als achtergrond de Yangzi rivier.Bij elke activiteit werden foto's gemaakt.

Na het bezoek aan the Three Gorges Dam project gingen we met de bus naar Yichang want het wad nu geloof ik niet veilig om dit stuk met het schip te doen.

Van Yichang verder niet veel gezien. Voor het hotel was een groot plein waar ' s avonds van alles te doen is: karaoke, dansen, muziek. Erg gezellig .

Nu zit ik in de trein naar Zhang Jia Jie. Ben benieuwd hoe het daar is. Het moet ontzettend mooi zijn.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade