Chengdu

10 juli 2013 - Chengdu, China

Chengdu is een prettige plaats om te zijn. Waarom is een vraag want het verkeer scheurt aan alle kanten om je heen . Bussen en taxis toeteren en halen dan meteen in. Verkeerslicht op groen zegt niets auto' s rijden gewoon door. Ook is het geen mooie stad om te zien. De vriendelijke mensen en het lekkere eten zal het hem wel zijn.

Door het drukke verkeer heb ik samen met een Frans stel en een Engelse vrouw een fietstocht met gids door de stad gemaakt. Op de fiets ga je rustig met verkeer mee. Goed uitkijken en met de stroom meefietsen. Ik vond het wel mooi om mee te maken.In Beijing was het verkeer in mijn ogen rustiger.

In het park is het altijd genieten. Hier is van alles te zien. Chengdu heeft er verscheidende. Voor een aantal moet he betalen . People park is een park met leuke theehuisjes waar veel Mahjong gespeeld wordt. Sommigen spelen om geld en anderen spelen met kaarten (staat voor geld) Het spel lijkt een beetje op rummicubben Elke streek blijkt weer zijn eigen regels te hebben. Ook zijn er in het paar verschillende optredens : dansen., zingen, opera noem maar op. Erg gezellig.

Een uur met de trein vanaf Chengdu ligt Qingcheng shan.Hier ben ik heen geweest om de berg te beklimmen. Er is een aangelegd pad met veel trappen. Ik ben naar de backmountain gegaan, minder toeristisch en wat meer echte natuur werd me verteld Als het hier minder toeristisch dan is het bij de andere berg wel heel erg druk. In de bus zat ik bij een stel studenten en die vinden het weer zeer interessant dat ik alleen door China reis. Samen met hen eerst geluncht en daarna aan de klim begonnen. Het is inderdaad erg mooi hier. Doordat het de dag ervoor geonweerd had was het ook glibberig. Ik ben dus onderweg mooi weggeglibberd gelukkig viel het allemaal mee en zit ik alleen onder de blauwe plekken. Hier heb ik mijn groene zalf voor. De Chinesen zelf lopen op hun hakjes zo de trappen op. Twee Chinese meisjes met die schoenen aan namen mij verder onder hun hoede. Het was een hele klim maar zeker de moeite waard.
De terugweg moest ik een tijd op station wachten . Ik was vergeten een kaartje te kopen. In China moet je altijd een plek reserveren. Op station zijn meer mensen die een lange tijd moeten wachten. In Nederland moet ik er niet aan denken om 3 uur te wachten, maar hier maakt me het niet uit. Dit zijn mooie momenten om in gesprek te komen met de Chinesen. Mijn boekje blijkt nog steeds een mooi gespreksonderwerp.

Als je in Chengdu mag je de pandas niet missen. Ik ben hier met een tour heengegaan. We waren er al vroeg want anders kun je de pandas haast niet zien Ze hebben het dan te warm. De pandas zijn de mensen helemaal gewend, sommigen staan echt te showen en anderen willen zich verstoppen. Ook waren er binnen jonge pandas.

Laatste dagen in Chengdu regent het. Lekker tv kijken, lezen, computeren is ook wel even lekker.

Maandagavond naar de opera geweest. Dit was een mooi optreden met verschillende onderdelen zoals man met viool. handpoppendpel, handenspel. zang, toneel. Leuk om een keer mee te maken.

Morgen ga ik naar Chongoing en stsp ik op een luxecruisschip naar Yiang. Daar blijf ik dan een nacht om daarna te vertrekken naar Zhangjiajie.Hier moet het erg mooi zijn De opnames van Avatar zijn hier gemaakt. Jongen van hostel heeft dit voor mij geregeld. Hostel waar ik nu ben is een erg prettig onderkomen.

Chengdu is wat mij betreft de moeite waard om te bezoeken. Ik heb jullie ook nog niet eens verteld dat hier heerlijk kunt eten.

1. Carla de haas:
    10 juli 2013
    Mooie foto's van de panda's!!!
  2. Gerard:
    14 juli 2013
    Wat een mooie bijzondere reis. Leuk dat je het zo naar je zin hebt en dat je steeds weer vriendelijke en behulpzame mensen ontmoet. Het moet wel apart zijn die afwisseling van de drukke stad naar de mooie natuur.