Xiamen

15 augustus 2013 - Xiamen, China

Het busstation in Guangzhou is iets moderner dan in Guilin. Op het buskaartje staat duidelijk aangegeven bij welke gate je moet zijn .In Guilin was dit allemaal erg onduidelijk,Het busstation is  erg groot met 3 verdiepingen. Maar alles staat wel in het Chinees. Gelukkig voor mij was er een koele wachtkamer . Ik was namelijk veel te vroeg ,dacht dat ik om 19.30 vertrok maar het was 21.30 . De trein ging om. 19.30 uur.
De busreis verliep prima. Kon nu gewoon doorslapen en hoefden niet elke 2 uur uit de bus zoals naar Sanya.
Om 9 uur de volgende ochtend arriveerde ik in Xiamen. De hostel had ik na een paar keer vragen snel gevonden. Het is een gezellige hostel waar het merendeel Chinezen zijn.
In de hostel deelde ik een kamer met een 16 jarig Chinees meisje die ook alleen reist. Ze wilde graag naar het eiland Gulang Yu en vroeg of ik met haar mee wilde gaan,

Dit hebben we gedaan, Met de ferry naar het eiland. Het is niet ver van XIamen.. Een rit van 10 minuten. Het is een mooi eiland met ontzettend veel toeristen. Het Chinese meisje had een boekje waar ze bij verschillende winkels en stempel kom halen. Heel veel Chinezen jong en oud waren heir druk mee in de weer. Deze boekjes kan je dan ook overal in Xiamen kopen. Het is een mooi eiland met verschillende steegjes en mooie koloniale huizen. Ik ben hier 2 dagen geweest .Eerst met het 16 jarige meisje. Toen ben ik meer bij de winkels geweest en de volgende dag met en ander Chinees meisje / vrouw . Engelse naam Zoe .Zij reisde ook alleen. Met haar heb ik het hele eiland bewonderd. Hoe verder we van de winkels kwamen hoe rustiger het werd . Dit is wel prettig..

Sommigen Chinezen hebben een Engelse naam .Deze naam geven ze zichzelf. Zoe kont uit Inner Mongolië en wilde werk zoeken in Xiamen,. Zij is 24 jaar. In China is het zo dat je voor je 25 jaar toch wel getrouwd moet zijn en een kind moet hebben. Zij ziet dit niet zitten en wil wat van de wereld zien . Zo heb ik verschillende Chinezen vrouwen ontmoet .De een vindt dat je met 25 jaar wel getrouwd moet zijn en de ander verzet zich ertegen. Ook hoor ik van de jonge meisjes dat ze met een Amerikaan of Duitser willen trouwen. Als ik vraag waarom zeggen ze  Mijn vader vindt dat.  Veel jongeren maken zich ook zorgen over de toekomst wat betreft de ouderen.  Door het 1 kind beleid betekent het dat de jonge gezinnen voor hun eigen gezin en voor hun ouders en hun schoonouders moeten zorgen. En vaak ook nog voor hun grootouders. Ouderen krijgen wel iets aan pensioen  van de regering maar dit is afhankelijk van de regio war ze geboren zijn .In de grote steden krijgen ze meer omdat het daar duurder is. Maar je krijgt dit alleen als je in zeg maar Beijing geburen bent . Welk pensioen je krijgt i afhankelijk van je geboorteplaats.. Ook al woon je bijna je hele leven in Beijing.

In de buurt van de hostel is de universiteit van XIamen.  Een mooie universiteit met een mooi wandelgebied. Ook de Nanputuo Tempel is naast de hostel . En leuk om te bezoeken. Natuurlijk overal weer veel trappen beklimmen.

De zee is ook dicht bij maar is niet zo schoon .Erg veel rommel ligt er hier. De Chinezen gooien alles van zich af /. Ze verwachten denk ik dat het wel opgeruimd wordt. In de bus gaf iemand een zak met afval aan de buschauffeur gaf en de buschauffeur gooide dit  zo uit het raam.

Morgen ga ik met het vliegtuig naar Taipei { Taiwan}. Ik wilde eerst met de ferry maar heb besloten om toch met het vliegtuig te gaan. Het weer vanavond is erg stormachtig en ik heb geen zin om zeeziek te worden. Het is nu droog sus ga nog even een wandeling bij de universiteit maken.