Guangzhou

9 augustus 2013 - Guangzhou, China

Mijn weekje Guangzhou zit er alweer op .Vanavond ga ik met de bus naar Xiamen. Helaas was de trein uitverkocht. Ik had een treinkaart maar later bleek dat het geen zitplaats is maar een staplaats. Dat vind ik voor een reis van 10 uur wel erg veel. Dan maar weer terug naar het station om de reis te cancelen. Op het station wordt ik weer goed door de Chinezen geholpen bij welk loket ik moet zijn .Alles staat namelijk in het Chinees geschreven.In Guangzhou wordt niet vel Engels gesproken.Tenminste niet in het deel waar ik ben geweest. Mijn Chinese boekje was weer erg handig om aan het loket duidelijk te maken wat ik wilde.

In de stad merk je wel dat veel jonge kinderen Engels leren. De oudeers zijn hier zeer trots op en zeggen dan tegen de kinderen als ze mij zien .Zeg maar Hello , my name is .... Where do you come from? Sommige kinderen vinden dit erg leuk en anderen worden er erg verlegen van. Zelfs op KIndergarten leren ze al Engels. Ik heb verschillende English teachers ontmoet op mijn reis. Van allerlei verschillende landen . Het blijkt dat je het meeste verdiend als teacher in Kindergarten . Hier ga je de kinderen spelenderwijs les geven. Omdat je hier erg actief en creatief moet zijn met jonge kinderen verdiend het goed, Als ik neit weet wat voor werk ik straks wil gaan doen kan ik altijd nog teacher worden in China. Verschillende mensen hebben al tegen me gezegd dat ik dit moet gaan doen. Blijkbaar zien ze in teacher in me , want de Chinezen vragen ook steeds aan me of ik een teacher ben.

In Gungzhou ben ik naar verschillende parken geweest .Deze hebben ze midden in stad mooi aangelegd. Hier kun je mooie wandelingen maken en is het heel wat rustiger dan in andere plaatsen in China waar ik ben geweest.  Ook zijn hier ontzettend veel winkels. Grote malls met bekende merken. Kleine winkeltjes. Genoeg te koop.

Mijn hostel staat aan de Pearl RIver .Een rustige omgeving . 's Avonds kun je heerlijk langs de boulevard wandelen .Helaas zijn hier wel veel muskieten. In het hostel ook leuke mensen ontmoet . Dat is altijd prettig. Vanuit het hoste lis overal eenvoudig te komen. De metro, bus en ferry is heel dicht bij .Ik heb weer een OV kaart gekocht zodat ik niet elke keer kaartje hoef te kopen. Het i niet zoals in Beijing dat elke rit hetzelfde kost . Hier moet je als je ee nlos kaartje koopt precies zeggen waar je heen wilt . De rpijs is tussen Y 2 en Y12 . Ik vind het prettig om op de metro of bus te stappen en xie dan wel waar ik kom .Zo kun je het best de stad ontdekken. Ook kun je goed de stad te voet ontdekken. of op de fiets .De fiets  heb ik dit keer niet gedaan.

Rondom de hostel zijn veel restaurantjes..Je zit dan buiten en kunt je etenswaar zelf uitzoeken en dit maken ze dan voor je klaar .Of barbecueën , hotpot of gewoon wokken Als je vis wilt eten kun je de vis zelf uitzoeken in een aquarium,Deze wordt dan voor je klaar gemaakt .Ik vind dit zelf niet zo prettig. Ben toch te westers denk ik.  Heb hier dan ook geen vis gegeten ook al vind ik dit heerlijk. Misschien komt het er toch nog een keer van .

1. Carla de haas:
    9 augustus 2013
    Ik ben in Xiamen geweest en voor de kust ligt een heel leuk, zeer historisch eiland. Als je kan, moet je zeker daar naar toe gaan. Nog veel reisplezier!!
  2. Tootje:
    13 augustus 2013
    Hoi Carla
    Ik ben gisteren op het eiland geweest. Het is inderdaad een erg mooi eiland.