Taipei

19 augustus 2013 - Taipei, Taiwan

De vliegreis naar Tapei verliep soepel. Ze hadden gezegd dat het hard zou gaan regenen Ik op zoek naar grote plasticzakken omdat ik niet zoals in Sanya door en door nat aan te komen. Nu ik voorbereid ben is het niet nodig want het is mooi weer.
In Taipei aangekomen was het heel eenvoudig om de bus naar de stad te vinden. In Taiwan is alles duidelijker in het Engels aangegeven dan in China.. Ook zijn de mensen hier niet zo gehaast en wachten rustig tot iedereen uit bus of metro is gestapt.
Ik dacht dat ik de hostel ook wel snel zou vinden het was namelijk dicht bij de busstop , boven een 7/11. Eenvoudig dacht ik . Toen ik uit de bus kwam waren er wel vijf verschillende 7/11 te vinden. Gelukkig zijn de mensen op Taiwan ook heel hulpvaardig. Een vrouw belde voor mij de hostel en wees me de weg.

Taipei is een grote stad maar je bent zo bij de zee of in de bergen. Een goed half uur in de metro en je bent de stad uit. De metro en bus is dicht bij de hostel , erg prettig.
De eerste dag ben ik naar de Hotsprings geweest in Xibeitou. Iemand uit de hostel vroeg of ik meeging. Uiteindelijk op het station werd hij gebeld en kon niet meer mee naar de hotsprings. Dus maar alleen verder. Ik had een klein beetje een idee waar ik moest zijn maar had geen kaart. Ook hier werd me weer goed de weg gewezen. In de hotspring kon ik me lekker even ontspannen.
Ik was van plan de eerste dag niet veel te doen maar '.s avonds vroegen ze of ik mee ging naar de Night market. Dit was erg gezellig. We zijn naar de grote Shilin Night Market geweest. Ontzettend groot, veel eetstalletjes en kleren.

In Taipei naar het puppet museum geweest . Hier was van alles te zien over het poppentheater. Ook mocht ik in het werkplaats kijken waar de poppen gemaakt werden.
Daarna nog naar het National museum geweest.
Ik heb dit lopend gedaan. Onderweg waren er allerlei evenementen. Overal waren podiums waar jongeren optraden met dansacts. Er was een wedstrijd met in een mall met de kubussen. Weet niet zo snel meer hoe het heet. Iedereen fanatiek aan het oefenen. Zie de foto.

Vandaag ben ik naar Tamsui gegaan Hier is de zee met mooie uitzichten. Rustig rondgelopen en van het uitzicht genoten en lekker gegeten. In de metro zat ik naast een oudere man die graag me van alles over Taiwan vertelde. Holland mooi.zei hij.mooir tulpen. Mooie tulpen zeggen ze hier allemaal als ik zeg dat ik uit Holland kom. Ook zei iemand in de hostel. Holland president is dood.was op televisie. Ze bedoelde dus prins Friso.

Morgen ga ik richting het zuiden, naar Tainan , met de trein . In het hostel is een stel dat ook rond het eiland zijn gereisd en vertelden me waar ik het beste heen kan gaan. Ook geven ze me adressen van hostels die hen zijn bevallen .Erg prettig aangezien ik ook geen boek van Taiwan heb.