Taitung

1 september 2013 - Taitung, Taiwan

Met de bus naar Taitung .Dit is niet zo ver ongeveer 1.5 uur in de bus. Nu gingen er meer mensen mee dan de heenweg.  Het hotel was snel gevonden, nog geen 5 minuten van het busstation. De hoteleigenaar bood meteen aan de ticket voor de ferry te bestellen voor de volgende dag. Maar helaas hij bleek inderdaad niet gaan Ook de dag erop niet.

Taitung blijkt ook een leuk plaatsje te zijn waar ik me prima heb vermaakt. Het hotel biedt gratis gebruik van een fiets aan, De eerste dag waaide het erg hard dus maar niet gaan fietsen. Wel bij het strand wezen kijken. Het is een  mooi gezicht met die harde wind. Op het strand was een stel aan het vliegeren en vroegen of ik mee wilde doen. Het ging goed met de wind en de vlieger ging hoog de lucht in .

Ik was een stuk verder gaan wandelen en wist niet goed meer hoe ik terug moest naar het hotel. Langs de kant stond een klein pick-upje met een oude man  erin. De oude man pakt zijn bril en gebaart van kom ik breng je wel, Ik denk zal ik het wel doen . Het begon al weer te regen en ik stap maar in. De man kriskrast het stadje door .Opeens staat hij stil en gebaart hier moet het zijn . Ik kijk maar denk dit herken ik niet .De man heel verbaast en kijkt nog een keer op de kaart. Hij begrijpt er niets van,Ik kijk naar achteren en zie dat we in de andere zijstraat moeten zijn .(Rechtsaf in plaats van linksaf), De man kijkt ook en begint ineens heel hard te lachten en wijst opgelucht naar het hotel.

Ook in Taitung was een geocache. Hier ben ik met de fiets naar op zoek gegaan Bij Starbucks was deze verstopt. Ik overal rondkijken en als Europese val je daar erg op. Veel mensen vroegen of ik iets kwijt was. Of ze me konden helpen. Vriendelijk gezegd dat dit niet nodig was. Zoeken is niet mijn sterkste punt maar uiteindelijk toch gevonden. Mijn eerste cache in het buitenland. Bij het treinstation blijkt er ook een te zijn . Voordat ik morgen met de trein vertrek ga ik kijken of ik hem kan loggen .Treinstation ligt namelijk 7 kilometer van Taitung City en daar kom ik niet zomaar.

Zaterdag was het een regenachtige dag. Dit is altijd het geval nadat de Tyfoon over het land heeft geraasd. De hoteleigenaar vertelde dat er een bioscoop in een Taitung is, die net geopend is. Hier ben ik zaterdagavond heen gegaan om toch iets te doen. Ik heb Taiwanese lachfilm gezien dat over het eten in Taiwan ging. Engels ondertitelt gelukkig anders kon ik er niets van volgen. Hoewel het zien waar de Taiwanezen om lachen al vermakelijk is. In de bioscoop werd ik goed geholpen waar ik heen moest en welke plaats ik had. Alles staat namelijk in het Chinees op het kaartje. De kaartjesverkoper vertaalde dit netjes in het Engels voor me.

Vandaag een mooie fietstocht gemaakt rondom Taitung .De Mountain Ocean bike route. Het was wat miezerig maar het was  een mooie tocht om te fietsen met verschillende mooie uitzichten: de bergen, rivier, rijstveld, zee. Hele stukken fietste ik daar zonder iemand tegen te komen.

route Mountain Ocean bike route fietspad uitzicht fietstocht (2)   uitzicht fietstocht (4)  DSCN1088

Morgen vertrek ik naar Hualien. Een treinrit van ongeveer 3 uur . Samen met de hoteleigenaar heb ik het treinkaartje via internet bestelt, Dit blijkt heel heel eenvoudig te zijn. Op de site van de spoorwegen voer je je paspoortnummer in en klikt de reis aan die je wilt maken. Deze site is ook in het Engels. Daarna ga je naar 7/11 shop of FamilieMart .Ik ben naar de 7/11 gegaan. Het is heel eenvoudig het kaartje op te halen via de automaat maar alles staat in het Chinees. Gelukkig hielp het personeel me goed. Zij toetste voor mij de gegevens in . Er rolt dan een bon uit het apparaat en deze betaal je bij de kassa. Zij printen dan een treinkaartje uit. Op deze manier hoef je niet naar het station om een treinkaartje te kopen. Erg handig.