Malakka

16 september 2013 - Lumut, Maleisië

In Malakka had ik geluk dat ik al een hostel had geboekt. Het was er namelijk erg druk en ik hoorde dat alles bijna vol geboekt was.Het bleek dat vandaag (maandag) een Maleisië dag is .Dit betekent  dat iedereen deze dag vrij is en erop uittrekken. Malakka is dan een geliefde bestemming. Ik had een hostel in het oude Malakka, in de voormalige Heerenstraat. Het huis is door de Nederlanders gebouwd.De huizen zijn heel smal en diep naar achteren. Dit omdat in de VOC tijd belasting betaald moest worden over de breedte van het huis. De Heerenstraat was de 1ste klas Heerenstraat en de Jonkerstraat de 2de klasse. Ik kon lopend naar alle bezienswaardigheden De Jonkerstraat met de Nightmarket was direct achter de hostel .Zo ook de eettentjes en de barretjes,. Het is een gezeliig plaatsje alleen was het nu jammer dat het zo vol met toeristen was. Malakka heeft een Portugees , Nederlands en Engelse geschiedenis.  Bij de informatie kreeg ik een boekje met verschillende wandelingen. Ik heb er 2 gelopen op deze manier kreeg ik van alles van Malakka te zien.. De Malacca Dutch Herritage trail moest ik natuurlijk wel lopen .Hier zag ik nog veel dingen van Nederland terug .Zoals een kerkhof van de VOC maar heir lagen maar Nederlanders begraven , de andere waren Engelse graven. .De meeste Nederlandse grafstenen staan op de heuvel bij de St Pauls kerk. 's Avonds gezellig gegeten en gedronken met een paar mensen die ook in de hostel waren .

Ik hoorde dat het moeilijk zou worden om vandaag een ticket richting Kuala Lunpur te krijgen. Ik wilde het toch wel proberen want had naar 3 dagen Malakka wel gezien. Op het busstation was het inderdaad druk. Ik had geluk want er was nog net 1 plek naar Kuala Lupur in de bus en ik kon meteen vertrekken. In de bus kwam ik met de man naast me aan de praat. Ik vertelde hem dat ik eigenlijk naar een eiland wilde . Ik had de grote steden wel even gezien. Wat bleek hij kende iemand die een budgethotel in Pulau Pangkor heeft. Ik kon wel met hem meereizen tot Lumut. Waar hij me naar de Jetty zou brengen en iemand van het hotel zou me aan de andere kant van het eiland ophalen. Ik dacht waarom niet. In Kuala Lumpur met de trein naar het station. Want met de bus wordt je ergens anders afgezet. Helaas bleek er geen treinticket meer te zijn pas om 16.00 uur maar dan zouden we pas na 22 00 uur in Lumut zijn en dan gaat de boot niet meer naar het eiland. Dan maar met de bus. Zijn we in Ipoh blijkt dat deze bus niet verder gaat dan Ipoh,terwijl we wel een kaartje naar Lumut hebben gekocht. We moeten overstappen en de bus blijkt al vertrokken te zijn, We moeten weer een nieuw kaartje van Ipoh naar Lumut kopen. Het is dan erg prettig als je iemand bij je hebt die Maleis spreekt. Ook een jongen van Bangladesh had hetzelfde als ons. De bus vertrok pas een goed uur later een ondertussen was het al 19.00 uur. Wat gegeten en daarna terug naar de bus. Bleek dat de bus al vertrokken was. Wat nu . We besloten om een taxi te nemen, samen met de jongen uit Bangladesh, anders moesten we weer een uur wachten   Onderweg is er een controle van de politie. Iedereen moet zijn paspoort laten zien, Weer fijn dat de man Maleis spreekt want hij kon vertellen dat ik een toerist was. De jongen uit Bangladesh was minder gelukkig. Hier kreeg ik voor het eerst te maken met het corrupte Maleisie. De jongen uit Bangladesh bleek het paspoort niet in orde te hebben. Hij kon het terug krijgen als hij 200 RMB betaalde. Dat is heel wat geld voor die jongen. Met een heel wat heen en weer gepraat,. Waar ik niets van kon volgen besloot de jongen toch maar te betalen. Ik had te doen met de jongen en heb hem 50 RMB gegeven. Ondertussen ws het al bijna 23 uur dus met de trein waren we nog sneller geweest. De man het voor mij een hotel in Lumut geregeld en morgenvroeg wordt ik opgehaald om naar het eiland te vertrekken.