Laatste dag Beijing

28 juni 2013 - Beijing, China

Vandaag alweer de laatste dag in Beijing.

Ik heb me prima vermaakt in Beijing. Het is er erg druk. Overal zie je mensen. De Chinezen zijn overal met hun mobiel in de weer. In de metro zijn ze bijna allemaal een film erop aan het kijken. Een telefoonkaart kost dan ook niet veel in China. Ik heb, na lang zoeken ook een mobiele kaart gevonden. Het is een hele happening om duidelijk te maken aan een Chinees wat ik precies wil hebben.Het vertaalprogramma op de computer is dan erg behulpzaam. Ik heb nu een prepaid waar ik ook me kan internetten. Ze hebben me gezegd dat de kaart in heel China bereik heeft dus ik ben benieuwd.

De metro is een prettig vervoermiddel in Beijing. Ik had snel door hoe de lijnen liepen . Doordat ik een kaart had kon ik eenvoudig reizen zonder steeds een kaartje te moeten kopen.  Het is altijd druk in de metro .Kom je er even niet uit dan wordt je door een behulpzame Chinees geholpen. Je moet zelf echter ook wel goed kijken want voordat je het weet wordt je toch de verkeerde kant op gestuurd.

In de winkelstraat Wangfujing willen ze ook graag een praatje met je maken . Dit niet om te helpen maar om je mee te nemen naar een theehuis. Ik dacht het maar niet .Ook de mannen met hun fietskarren willen je maar graag meenemen.

Fietsen in Beijing is een happening op zich maar erg leuk. In Lonely planet stond een route en deze heb ik gefietst. Het lijkt enger dan het is. De grote wegen een beetje mijden en meefietsen met de grote massa. Je ziet grote verschillen in Beijing .De Chinees die het goed heeft en reist, mooie dingen kan kopen. Er zijn heir ontzettend grote winkelcentrum met mooie spullen .Ook grote flatgebouwen met ik denk mooie appartementen .Daarnaast is er ook veel armoede. Mensen de in de Hutongs wonen .Met zijn allen in een kleine ruimte, veel leven op straat .Bedelen op straat en in de metro zie je veel. Vooral bij de toeristische attracties zitten ze op de grond. Ook schuimen de mensen veel in de vuilnisbakken. Halen er van alles uit. Daarnaast zijn er veel verkopers met kleine karretjes of met een doos met ijsjes en water. Ook zie je veel verschillende vervoersmiddelen voorbij komen .Ik heb even in een straat stil gestaan en ben gaan fotograferen . Ik een paar minuten zie je al van alles verschijnen.

De Chinese Muur moest natuurlijk ook bezocht worden. Ik ben hier met de bus heen gegaan. Zo gaan de Chinezen zelf er ook heen .Dit kost met de kaart ongeveer 7 yuan Dit is €1. 00 .voor een enkele reis. IN de bus zaten alleen Chinezen .Ze vonden het heel bijzonder dat ik met de bus mee ging.

De Chinese Muur is indrukwekkend. Het is een hele klim naar boven. Helemaal naar boven ben ik niet gekomen want deze angsthaas vond het toch wel erg hoog.Er gaat ook wel een kabel naar 750 meter hoog maar hier durf ik natuurlijk ook niet in .Maar ondanks mijn hoogtevrees was het uitzicht mooi.

Vanavond vertrek ik met de trein naar Xián en kom hier morgenvroeg aan. Ik heb voor 3 nachten een slaapplaats geboekt. Gisteren ben ik al even wezen kijken bij het station Beijing West Railway station .Een ontzettend groot station. Vanavond er maar op tijd heen om te zien waar mijn trein vandaan vertrekt. Overdag zal ik me gaan vermaken in het park. Hier kun je lekker vertoeven . Lekker koel en even rustig een boekje lezen of zo.

mijn fietsChinese muur 1