Guilin / Yangshuo

28 juli 2013 - Guilin, China

Met de nachttrein op weg naar Liuzhou. Ik had een zitplaats tussen allemaal Chinezen. Ze zijn erg nieuwsgierig waar ik vandaan kom en waar ik allemaal geweest ben in China. Slapen ging lastig in deze trein af en toe sukkel je wat weg en dat is het.
Midden in de nacht.ben net weggesukkelt komt er een msn aan Guilin bus Guilin. Ik met mijn slaperige kop denk wat wil hij nou.Het blijkt dat hij bustickets verkoopt voor de bus naar Guilin voor 60 Yuan. Ik kom om 0400 uur s nachts op station aan en davht laat ik het maar doen. Ik zie wel.Als ik het alsnog niet vertrouw ga ik gewoon niet mee. Achter mijin de trein zat een stel Fransen en die durfden het niet aan.
De bus blijkt een mooie touringcar te zijn. Er zijn verschillende lege plaatsen en die wordt dan op deze manier opgevuld.Ik vind het prima, want kwam hierdoor eenvoudig in Guilin aan. Verder waren rr ook geen bussen te vinden. Ik had dan een taxi moeten nemen.

Het hostel die ik uitgezocht had is een pret
tig verblijf. Hier werden verschillende activiteiten gedaan.Ook kon ik hier rustig een boek lezen.
Ze verhuurden ook fietsen dus ik heb Guilin en omgeving verkend op de fiets. Je kunt hier goed fietsen want het is hier aardig vlak.
Ook ben ik een dag naar de rijstterrassen geweest. Dit is een mooi gezicht. Als je hoger op de berg klom kon je het mooi zien Het vervelende van het klimmen vind ik dat je overal trappen moet beklimmen.Er is nergens een gewoon bospad. Ik hoor van verschillende mensen dat ze dit niet prettig vinden. Het is een aanslag op je knieen. Maar de Chinezen zijn er gek op.Kunnen de vrouwen op hun hakken beter klimmen,zei een Engelsman tegen me.

Na een paar dagen had ik Guilin wel gezien. De Chinezen vinden Guilin een small city maar voor mij nog erg groot. Toch nog meer dan 1 miljoen inwoners. Het hostel organiseerde een bamboetoer en daarna naar Yangshuo. Heerlijk een paar uur op het water dobberen zag ik wel zitten Ik dacht dat een man met een stok zou duwen maar het was met motor. Ook prima. Yangshou is niet zo groot maar erg toeristisch, vooral de winkelstraat West street. In Yangshuo ben ik 2 dagen gebleven in een rustig hostel even buiten het centrum. Hier kon je weer heerlijk fietsen en zwemmen in de Li rivier.

Nu lig ik in de sleeper slaapbus naar Sanya. Ben benieuwd hoe me dit bevalt.