Mongolie :Bivakeren in de Gertent

17 juni 2013 - Terelj National Park, Mongolië

's Morgens om 6 uur staan we op het station in Ulan Bataar. Wachten op Gert of iemand die ons naar het Gerkamp komt brengen. We worden met de taxi gebracht .Gert heeft de dag ervoor een aanrijding met de auto gehad en moet van alles regelen. Grejan en Willem gaan naar hetzelfde kamp dus we rijden weer samen.

De taxi chauffeur rijdt door verschillende dorpen . over zandpaden s, stukjes verharde weg. Onderweg stopt hij en vraagt of we koffie willen. We hebben er wel zin in. We komen bij een Mongoolse familie op visite die voor ons een of andere melk klaarmaakt. Een man ligt nog een bed en draait zich maar een keer om als we komen. Een stukje ervan kun je op een filmpje zien.

Dan rijden we naar een hotel . Hier staat een man op ons te wachten .Het blijkt dat we met de paardenkar verder gaan. De luxewagen kan niet verder. Met de paardenwagen gaan we door het water . bulten en gaten .Dus we hobbelden aardig heen en weer. Ondertussen kreeg ik er gewoon de slappe lach van .

Ik dacht eerst dat ik bij het gezin bleef overnachten maar het is een kleine Gerkamp die gerund wordt door Bert en zijn vrouw Hannah. Een Duits meisje is vrijwilliger bij hen. Bert hebben we maar even gezien. Hij is veel in Ulan Bataar. Het Gerkamp betaat uit een aantal Gers, Een Ger is ingericht als eetzaal . Daarnast zijn er primitieve toiletten. Wassen kun je in de rivier of bij het kraantje bij de toiletten.

Het is allemaal primitief maar erg ontspannend.  De omgeving is erg mooi. Sommige stukken lijkt Teletubbieland heuvelachtig groen Bossen., rotsgebergte, rivier.De filmpjes en foto's geven hier hoop ik een idee van ,.

De eerste dag heerlijk een stuk gewandeld. De Tweede dag zijn we een paar uur met de paardenkar rondgetrokken . Tussen de paarden. Koeien ,schapen en Yaks door . We hebben ook de plek van de Sjamaan gezien .Helaas was hij er zelf niet.

Overdag was het lekker weer. Als de zon weg is wordt het fris. We hebben dan ook heerlijk de houtkachel aangemaakt . Het wordt dan heel snel heet in de Ger.

Helaas geen Mongools eten gehad maar heerlijke Holandse Pot aardappelen met heerlijke biefstuk en sperziebonen. De volgende dag een gehaktbal.

Met de Jeep zijn we weer terug gebracht naar Ulan Bataar. Met de Jeep door de rivier heen . Weer over de onverharde wegen . Ieder zoekt heir zijn eigen weg. Tegen 13.00 werd ik in Ulan Bataar bij het LG Guesthouse afgezet waar ik 1 overnachting heb .

op de paardenkar op weg naar GerkamppaardenMongolierivierOmgeving GerkampGerkamp Mongolieroofvogels en kamelenschapen opdrijven

1. Wilma:
    19 juni 2013
    Dat is een hele belevenis geweest op de paardenkar. Wat een avontuur!
  2. Tootje:
    21 juni 2013
    Klopt. Ik heb de blauwe plekken er nog van, maar zal het niet snel vergeten.