Georgetown ,Penang

25 september 2013 - Penang George Town, Maleisië

Dit keer kwam ik eenvoudig naar de volgende bestemming.. Eerst zag het er naar uit dat ik toch met de bus moest want meneer Tan kon zijn auto niet terug vinden op de parkeerplaats in Lumut. Gelukkig vond hij hem uiteindelijk toch. Na een rit  van 3 uur kwamen we in Georgetown aan en ik werd netjes voor het hotel afgezet. Dit keer dus geen gezoek in de stad. Het is een prettig hotel aan de rand van het oude centrum.. De stad is een mengelmoes van verschillende nationaliteiten en geloven ,Indiërs, Chinezen, Maleisiër noem maar op .Je ziet een tempel naast een moskee. Iedereen heeft respect voor het geloof van de ander. Hier kunnen de Nederlanders nog veel van leren. Je ziet hier veel tempels, moskeeën  en kerken. Ze staan soms gewoon naast elkaar. Het mooiste is de stad lopend te bekijken .Dit heb ik dan ook gedaan. Zeker door de week zie je het dagelijkse leven in Georgetown. Hier zie je nog handwerk. Een man was zolen onder de schoenen aan het maken . De ander was een houten bank aan het timmeren. Op elke hoek van de straat zie je wel een eetstalletje. Door de verschillende nationaliteiten is het eten ook heel divers. en heerlijk. ;'s Avonds komen er nog meer eettentjes te voorschijn.

Penang heft een goede busverbinding  vanuit Georgetown naar andere delen van Penang. Ik ben naar Penang Hill geweest en naar het National Park. Vanaf de Botanic GArrden kun je naar de Penang Hill  komen. Dit heb ik gedaan .Het was een tocht van 2 uur vertelden ze mij, maar vertelden er niet bij dat het een hel steile klim is .Het eerste stuk weer met trappen. Op een gegeven moment dacht ik  ik ga terug . Ik kwam toen aan de praat met een Maleisiër  die daar de trappen schoon houdt . Hij heeft me weer moed in gepraat en tot de stop met me meegelopen. Halverwege is er een stop waar je gratis  water , thee, koffie kunt krijgen met biscuit. Hij loopt de route elke dag en kan het nu in 1,5 uur . Het laatste stuk was zonder trappen nog wel vermoeiend maar niet zo lastig als het eerste stuk. Onderweg kwam ik weer apen tegen die hun territorium bewaken, Ik ben dan blij als ik er voorbij ben .Ook zaten er slangen maar die ben ik gelukkig niet tegen gekomen. Toen ik boven was had ik een mooi uitzicht over Penang en in de verte zag je Georgetown liggen.. Toch blij dat ik doorgezet heb.. Terug met de trein .DIt gaat toch  wel eenvoudiger . Met de trein had ik pas in de gaten wat ik gelopen had en was best trots op mijzelf dat ik het gehaald heb..

In het National Park was een wandeltocht van 1.5 uur . Hier was een mooie tocht waar ik onderweg ook weer verschillende dieren tegen kwam , waaronder een varaan. Ook kon je over een hangbrug lopen. maar het bleek dat je daar vooraf een kaartje voor moest kopen. Eerlijk gezegd vond ik het niet erg dat ik er niet op kon. Een stuk verder kwam bij een stuk waar veel apen zitten . Eerlijk gezegd had ik wel genoeg van apen en ben weer terug gelopen. Onderweg kwam ik een Nederlands stel tegen en van hen hoorde ik hetzelfde over de apen. Ook zij waren weer terug gegaan.

Ik heb me prima vermaakt in Penang maar morgen ga ik weer verder. Ik ga met de ferry naar Langkawi. Het strand weer opzoeken. Penang heeft wel strand maar je kunt nergens echt zwemmen. Het stuk waar je kunt zwemmen zit vol met kwallen. Vanuit Langkawii wil ik proberen naar Thailand te komen.